Sector
  • Vmbo bovenbouw tl
  • vmbo onderbouw tl
Vakspecifiek thema
  • Loopbaanoriëntatie en –begeleiding

Kennis en materialen als hulpmiddel bij de vormgeving van LOB

22-11-2016

Sinds 1 augustus 2016 is per wet geregeld dat alle vmbo-tl scholen of mavo-afdelingen op zichtbare wijze met leerlingen aan Loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB) werken. Alle leerlingen dienen in een loopbaandossier hun ontwikkeling te laten zien.
De verplichting om inhoud te geven aan LOB roept vragen op als: Hoe geef ik LOB bij mij op school vorm? Hoe geef ik vorm aan LOB in een leerlijn? Hoe stel ik een PTA op voor LOB? Aan welke eisen moet een loopbaandossier voldoen? Hoe geef ik onze huidige LOB-activiteiten een goede plek?
In dit overzicht vindt u materialen en producten die u als school vrij kunt gebruiken bij de vormgeving van LOB.

 

Waarom LOB?

www.aandeslagmetLOB.nl
Op deze website vindt u de routekaart en bijbehorende handleiding die u helpt bij het vormgeven van een LOB-programma. Deze routekaart helpt u om samen met uw school na te denken over uw visie op LOB (Waarom doen we LOB?), de manier waarop u LOB een plek geeft binnen de school (Hoe?) en welke activiteiten u wilt organiseren (Wat?).

http://www.neehebje.nl
'Nee heb je...' is een inspirerende film over loopbaanoriëntatie in het vmbo. Centraal staat de intensieve loopbaanoriëntatie die binnen het vmbo nu verplicht is. De film laat zien hoe leerlingen tijdens hun opleiding ontdekken waar hun talent ligt en wat de keuze voor een bepaald beroep in de praktijk inhoudt.

http://scan.lob-vo.nl/
Hoe gaat het met LOB bij u op school? De LOB-scan helpt scholen bij de verdere ontwikkeling van loopbaanoriëntatie en –begeleiding. Op basis van het scanresultaat zien schoolleiders, vakdocenten, decanen en mentoren in één oogopslag hoe LOB op hun school functioneert en wat er in de toekomst te verbeteren valt. Dit is een manier om iedereen direct te betrekken bij het proces en vervolgstappen te plannen.

www.lob-vo.nl/sites/default/files/lob_doorstroom_lr-compleet.pdf
Dit stappenplan helpt bij het verzamelen van doorstroomcijfers. Deze cijfers vertellen hoe de leerlingen het doen in het vervolgonderwijs en is te gebruiken bij de evaluatie van het onderwijs. Denk aan bijvoorbeeld de visievorming op LOB, het bijstellen van het onderwijsprogramma en de afstemming met het vervolgonderwijs.

http://leerganglob.slo.nl/visie-en-beleid
Hier vindt u diverse publicaties die betrekking hebben op visie en beleid. Enkele titels van publicaties: Leerroutes voor LOB; praktijknabije LOB met beleid; Naar een doorlopend programma voor LOB en Praktijknabije LOB in de theoretische leerweg.

 

Hoe organiseren we LOB?

http://handreikingschoolexamen.slo.nl/
Hier treft u voor algemeen vormende vakken informatie over de verschillende specifieke aspecten bij de inrichting en ontwikkeling van het schoolexamen. Hierbij is een aparte pagina gemaakt voor LOB. De informatie op deze site wordt regelmatig aangevuld.

http://handreikingschoolexamen.slo.nl/beroepsgerichte-vakken/lob
Ook kunt u zich laten inspireren door de LOB-pagina's in de handreikingen voor de schoolexamens voor de beroepsgerichte profielvakken. Hier treft u onder andere informatie aan over het schrijven van een pta voor LOB en vindt u inspiratie over het loopbaandossier.

http://onlineloopbaanleren.beone-platform.com/
Deze website bevat vijf modulen met de belangrijkste LOB thema's: wat is LOB, hoe geef ik LOB vorm in mijn lessen, wie zijn er betrokken bij LOB, enz.? De e-learning kan thuis gevolgd worden.

​ 

Wat gaan we doen aan LOB?

http://leerganglob.slo.nl/
Hoe kunt u op leerplankundige wijze vormgeven aan LOB en/of de kwaliteit daarvan beoordelen en verbeteren? Hier staat curriculumontwikkeling centraal. Deze leergang bestaat uit een introductiemodule - met blokken over analyse, ontwerp en evaluatie - en een verdiepingsmodule. Bij de blokken vindt u diverse bronnen zoals de Quickscan LOB en Varianten LOB. 

http://leerganglob.slo.nl/programmas-en-doorlopende-leerlijnen
Over de vormgeving van LOB in het curriculum heeft SLO diverse publicaties geschreven. Hier treft u publicaties over LOB-programma's en doorlopende leerlijnen onder andere van gl-tl-mbo/havo en van vmbo-havo-hbo. Ook zijn er publicaties gemaakt over Reflectie en begeleiding en de Samenwerking met bedrijfsleven en mbo. Zie daarvoor:

Durf te verassen​
Deze publicatie, geschreven voor de beroepsgerichte programma's, geeft u handige bouwstenen om betekenisvolle LOB-activiteiten te ontwikkelen. De bouwstenen laten zich vertalen naar de avo-vakken.

www.platformsvmbo.nl/publicaties (klik door naar 'Keuzes in ontwikkeling')
Dit boekje bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat een verslag met tips en materiaal van het professionaliseringstraject dat met 20 scholen en 200 docenten is uitgevoerd. Het tweede deel doet verslag van het onderzoek dat parallel aan het professionaliseringstraject is uitgevoerd en waarin is nagegaan hoe effectief dit traject was.


Good practise

www.ichthuscollege.com/decanaat
Het Ichthus College in Veenendaal is een grote scholengemeenschap waar de onderwijsvormen vmbo-tl, havo en vwo aangeboden worden. Het vmbo-team werkt al jaren aan een doorlopende LOB-leerlijn van klas 2 tot en met 4. Dat heeft geresulteerd in de zogenaamde Talentenmap. In deze map zit het hele LOB-programma voor de leerlingen inclusief de mentorhandreiking. Het ontwikkelteam blijft bezig het programma verder te verbeteren.​